lauantai 19. heinäkuuta 2014

Karttusen Ossi ullakollani

Löysin ullakolta laatikollisen vanhoja paperinukkeja, jotka olen leikellyt ilmeisesti Apu-lehdestä. Vieläkö tytöt leikkii paperinukeilla? Tai vieläkö tytöt tietää mikä on paperinukke :)

Silvia (Ruotsin kuningatar). Vihittiin 1976.

 Silvian garderoobi.

 Riitta Salin, entinen suomalainen pikajuoksija.

Riitan vaatehuoneesta.

Nina Holmén.  Holmén voitti EM-kultaa 3000 metrillä Roomassa 1974 ajalla 8.55,10.

 Ossi Karttunen. Karttunen oli Suomen parhaita pikajuoksijoita 1960- ja 1970-luvuilla.

 Kaija. Nuken takana lukee vain Kaija. Kuka tuntee? Tod.näk. tuttu 70-luvulta.

Löytyihän se nimi. Ei ole Kaija, ei. Vaan Merja Tammi vuodelta 1975, silloinen perintöprinsessa. Kiitos Vekki <3

Kaunokaisen komerosta.

Tässä vain pieni näyte nukkelootastani. Parhaat aarteet tietty ovat ne lukuisat itsepiirretyt nuket ja niiden vaatteet :D

19 kommenttia:

  1. Löysit aarteen! Nämä Apu-nuket ovat keräilijöiden suosiossa esim. Huutonetissä. Hinnatkin nousevat joskus melkoisesti. Olen kerännyt koko sarjan, vain vaatesivut puuttuvat. Nukeista on julkaistu myös kirja Tähdet arkilla. Onneksi olkoon.

    VastaaPoista
  2. Hienoja aarteita. Muistan nuo ajat:D Oma tyttäreni ei ole koskaan leikkinyt paperinukeilla. Eipä niitä lehdissä ollutkaan, kun hän oli pieni. Kaupassa muistan nähneeni kirjan, mistä olisi voinut leikellä vaatteita ym. nukelle.

    VastaaPoista
  3. Upeita aarteita! Silloin kun mä olin lapsi, oli paperinuket filmitähtiä, kuten Elizabeth Taylor , Ava Garner, Lana Turner jne Sääli vaan, että ne on pois heitetty ja loppuun leikitty. Ei ainakaan mun pojan tytär 13 v. oo koskaan paperinukeilla leikkinyt.

    VastaaPoista
  4. Vähänkös nostalgisia! Minä leikin paperinukeilla -taitavat nykyään olla kadonnutta kansanperinnettä...

    VastaaPoista
  5. Kyllä nykynuoret ei taia tietää näistä mitään, jos ei mummoilla ole tallessa näitä aarteita.
    Olen leikkiny itsekkin paperinukeilla :)

    VastaaPoista
  6. Nuo oli kova sana joskus :)
    Ja vielä kovempia oli ne omat, serkkujen kanssa piirrettiin kilpaa !
    Vaan eipä ole tallessa ensimmäistäkään.

    VastaaPoista
  7. Ihania aarteita. Minullakin oli noita paperinukkeja aikoinaan, mutta en ole säästänyt yhtään. Kun muuttaa useasti, joutuu luopumaan paljosta :(

    En tunnista Kaijaa, mutta muistaakseni hän on tuossa Vekin mainitsemassa kirjassa, johon törmäsin joskus kirjastossa. Jospa siitä selviäisi kenestä on kyse.

    VastaaPoista
  8. On näköjään osattu sääriä venyttää jo ennen photoshoppia.

    VastaaPoista
  9. Haikeita muistoja. Minä leikin lapsuudessa paperinukeilla ja niitä olikin aika paljon. Jossain teiniuhmassa lahjoitin kaikki naapurin tytölle. Kyllä harmittaa. Omat lapset sen paremmin kuin pikkuveljen 12-vuotias tyttö eivät ole koskaan leikkineet paperinukeilla. Mahtavatko edes tietää sellaisista.

    VastaaPoista
  10. Emäntä: Muistuu mieleen ihanat paperinukkeleikit.. Niillä oli niin kiva leikkiä yksinkin.

    VastaaPoista
  11. Oli se vaan ihanaa aikaa. Itse olen leikkinyt paperinukeilla Anne Pohtamon, Sirpa Viljamaan ja Matti Nykäsen aikaan, muistaakseni minulla oli myös Jari Puikkonen. Nykylapset eivät liioin taida leikkiä paperinukeilla, eikä niitä lehdissä ainakaan ole näkynyt. Voisihan se olla, jos Salkkarit ja Robinit olisi paperinukkeina, että alkaisi kiinnostaa...

    Olisiko tuo Kaija joku Pauligin Paula-tyttö?

    VastaaPoista
  12. Älä vaan hukkaa.

    VastaaPoista
  13. Ooh, ihana kokoelma. Mullakin oli noita! Ikävä kyllä ei ole enää. Me muutimme, kun olin kuudennella, ja tuossa muutossa piti hävittää ja jättää iso osa leluista ja lasten tavaroista.. Mahtavan paperinukkekokoelman jätin silloiselle naapurintytölle. Harrmittaa harmittaa harmitttaa!

    VastaaPoista
  14. Tuo Kaija on Merja Tammi (APU no 20/1975). Silloinen perintöprinsessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee. Kiva, kiitos! Olen hänet halunnut nimetä näköjään itse lapsuudenystäväni mukaan :)

      Poista
  15. Hienot paperinuket! :)

    Mä muistan, kun mulla oli lapsena paperi(pahvi)nuket mukana tuttavaperheen mökillä. Leikin niillä rannassa ja taisi pahvinukkien jalat hiukan kastuakin. ;)

    VastaaPoista
  16. Taidamme olla likimain samaa ikäluokkaa, kun nuo kaikki esittelemäsi olivat myös minulla. Silvia-nukkekin oli olevinaan niin ihana, mutta muistaakseni ärsytti, ettei hääpuku ollut sama kuin todellisuudessa. Puolisostaan muistaakseni oli myös nukke?
    Nukkeja yritettiin tehdä vahvemmiksi liimaamalla kartonki taakse, mutta paperiliima ei oikein tarttunut liukkaaseen lehtipaperiin. Vaatteita piirreltiin itse lisää ja oli yhtä juhlaa, jos isosisko suostui piirtämään muutaman, kun mokoma osasi tehdä niin ihania.

    Huoh! Kiitos! Tällainen nostalgiatunnepiikki tekee joskus niin haikean kipeänkivaa. :)

    Paula

    VastaaPoista